Osiibye otya?

19 februari 2019 - Kampala, Oeganda

Ja, het oficieel! Ik zit weer in de schoolbanken en dan de echt old old old school banken. Mijn docent wordt aangesproken met Master Brian. Dat klinkt veelbelovend, toch?

Vrijdag 8 Februari was het dan zover. Ik begon aan m’n eerste Luganda les. Voordat ik daaraan kon beginnen werd mij verzocht om twee boeken te kopen. Toen ik de titels liet zien aan een vriendin hier, kreeg ze spontaan de slappe lach. Wat blijkt, de boeken die ik moest kopen zijn kinderboekjes. Hoogstaand literair werk dus! Maar wat mij betreft had het Odyssee in het Grieks kunnen zijn, ik kan er maar weinig van maken. De eerste les ging prima totdat mij werd gevraagd om te gaan lezen. Dat was met veel woorden een drama! Alle letters die geschreven staan moeten uitgesproken worden (by the by het alfabet “walifu” voor Luganda is anders dan het alfabet wat wij gebruiken). Probeer zelf maar eens deze woorden uit te spreken: “ndikyusizzaamu” “mbibagonderezzaawo” “bandimusekeredde”. Neem het alsjeblieft op en stuur mij het audiobestand. I would love to hear it^^

Volgens Brian is Luganda een makkelijke taal om te leren. I don’t know about that one. De reden waarom ik de taal wil leren kwam natuurlijk ter sprake. Ik kon op die manier leuk getuigenis geven. Met behulp van een zuster had ik al een kort gesprek in het Luganda samengesteld. Deze heb ik samen met Brian doorgenomen en nu begrijp ik beter wat ik zeg. Wie weet durf ik het binnenkort aan om dit for real te gaan uitproberen.

Inmiddels heb ik een aantal lessen gehad en kan ik in het Luganda m’n eten bestellen en m’n boodschappen op de markt doen. We zijn begonnen met cijfers, wat heel fijn is. Als ik over de markt loop kan ik horen welke prijs ze aan de locals geven en weet ik wanneer ik gecheat wordt. Tja, the life of a Muzungu. Het woord “Nedda” (nee) gebruik ik nu ook veel. Erg leuk om in de lokale taal nee te kunnen zeggen. Hier wat voorbeelden: Hey, Muzungu I want to marry you. Nedda! You pay me 5k (actual price: 2k) Nedda! Sista! You come have dinner with me. Nedda! Ja, dat woord rolt lekker van de tong ;)

In de dienst reageren de mensen heel leuk als ze begroet worden in het Luganda. Ze hebben hier meerdere soorten begroetingen die ik allemaal aan het uitproberen ben. En altijd krijg ik de Eh!! reactie (zie vorige blog) gevolgd door hartelijk gelach. Maar verder dan begroeten en mezelf voorstellen kom ik nog niet. Met nog 4,5 maand te gaan (oh my ik zit al op de helft!!) hoop ik nog een heel eind te komen.

Mijn online aanvraag voor een studentenvisum wordt nu verwerkt. Nu afwachten of ze mijn aanvraag gaan honoreren. Spannend! Het alternatief houdt in dat ik even een paar weken naar Kenia of Rwanda moet. Ook geen straf! Maar het liefst blijf ik natuurlijk zo lang mogelijk in Kampala. Dus heel veel bidden dat mijn aanvraag snel gehonoreerd wordt!

In de tussentijd ga ik lekker verder met mijn Luganda-battle. Blijf ik vrolijk doorgaan in de velddienst ookal loopt het zweet langs alle extremiteiten (for real!) en geniet ik volop van de ongelofelijk mooie tijd hier!

Aangezien het hier inmiddels avond is sluit ik af met “Sula bulungi” (fijne avond).

1. Thisbe:
    19 februari 2019
    🤣🤣🤣 Jenn toch, dit is echt kostelijk, de Muzungu die nergens intrapt met een ferm Nedda! We leven enorm mee met je extra zweetstraal bij Mr Brian. Ons audiobestand volgt nog 😜 Ontzettend leuk dat je aan de deur het ijs kunt breken in het Luganda, dat waarderen ze vast! We hopen van harte dat je je visum krijgt en de bureaucratie je niet inhaalt. Maak er weer een mooie dag van! Heel veel liefs van ons 😘
  2. Judith en Ben.:
    20 februari 2019
    Oooo Wat een uitdaging. Knap hoor. Maar 4 mnd. dat gaat jou lukken. Met zoveel wilskracht en inzet. Succes.💪Straks bepaal jij de prijzen op de markt .😄En wat zal dat een extra booster geven aan de prediking. Fantastische. Succes. Liefs van hier. Ben en Judith.
  3. Jennifer Klaassen:
    21 februari 2019
    Ik kijk uit naar jullie audiobestand Thisbe ;) Succes! Dank je wel Ben&Judith, ik ga in ieder geval goed m’n best doen. Veel liefs uit Kampala!
  4. Jade:
    23 februari 2019
    Echt super leuk Jen, super dat je die taal aan het leren bent. Maar dat gaat zeker goed komen. Veel plezier in Kampala!!!!
  5. Niels en arlet:
    24 februari 2019
    Hee jen.Geweldig! We genieten van je verhalen heel jaloers hier gewoon op flakkee .veel plezier nog! En succes met de woorden het is tongbrekend wou het inspreken maar Mn phone is niet waterdicht 🙈
  6. S stevens:
    25 februari 2019
    supper.ik krijg het mijn mond niet uit.liefs sari.
  7. Kim Rozie:
    28 februari 2019
    Aaahhh wat schrijf je leuk!!! En ik ben echt benieuwd naar de verdere luganda ontwikkeling!! Super knap van je ! Het gaat je zeker lukken💪💪