Safari Shenanigans

5 december 2018 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Afrika en safari gaan hand in hand. Dus ging ik na een kleine twee maanden the urban wild life te hebben gezien nature’s wild life bewonderen. Samen met 5 Noorse toppers (Alex, Fiona, Sebastiaan, Benedicte en Ronja) stapten we bij Agrai in de bus om vervolgens een roadtrip van een kleine 7uur te maken. Aangezien een roadtrip niet kan gebeuren zonder de juiste drinks and snacks was onze eerste stop bij een gasstation om vervolgens met klinkende en knisperende tassen de bus in te stappen. Bluetooth speaker aan, pringels in één hand en een lekker drankje in de ander. Onze roadtrip kon beginnen. Enkele hoogtepunten tijdens de trip; aangehouden worden door de politie puur en alleen om het feit dat we een bus vol toeristen zijn (veel corrupte politie in Oeganda), de ongelofelijke zangkwaliteiten van ons Scandinavisch ensemble, wild plassen langs de weg en oppassen voor slangen en ander ongewenst ongedierte! en een bezoekje van een baviaan op de voorruit van de bus.

‘s Avonds kwamen we aan bij onze guesthouse waar we na het eten als een blok in slaap vielen. De volgende ochtend 05:15h sharp ging onze wekker. Snel ontbijten, de bus weer in voor onze eerste game drive en het dak ging er af. Letterlijk! Op die manier konden we in de auto alles vanaf een lekkere hoogte bekijken. Het ontzettend vroeg opstaan wordt al snel beloond, binnen enkele minuten spotten we onze eerste olifant die heel chill langs onze auto loopt. Vervolgens zien we giraffes, antiloppes, buffels, hartebeesten, oribi’s, Uganda Kobs en dat alles met een waanzinnig mooie zonsopgang als achtergrond!

Door het park rijden gaat zoals de scene in Age Ventura: Pet Detective waar Jim Carrey heen en weer geslingerd wordt in zijn jeep terwijl hij over een prachtig vlak geasfalteerd wegdek rijdt. Voor ons was het the real deal ;) Na een dag safari had ik verschillende blauwe plekken vanwege het schrap zetten. It sure was a bumpy ride!

Na de hele ochtend dieren spotten en fotograferen (zelfs twee luipaarden gespot!) hadden we ‘s middags een boottocht over De Nijl. Op zoek naar hippo’s, krokkodillen en andere dieren die aan de oever eten en drinken. Die middag kwamen we op zo’n 2m afstand van twee olifanten. Een geweldige ervaring om ze zo dichtbij in het wild te kunnen bewonderen! Aan het einde van de boottocht stond ons een flinke hike te wachten naar de top van de Murchison Falls. Benedicte en ik aan kop met een vastberaden doel om in een record tempo de hike te maken. Best prima gelukt, in plaats van een uur deed onze groep het in 20 minuten. Wat resulteerde in een rood aangelopen, glimmende koppenbrigade foto met The Top of the Falls als backdrop (zie foto’s).

Die avond aten en dronken we langs de Nijl terwijl we de hippo’s hoorden knorren en ’s nachts hoorden we de bavianen brullen terwijl we in onze tent bij ieder geritsel afvroegen of misschien Timon of Pumba op bezoek zou komen. Hakuna Matata!

De dag erop waren we wederom vroeg uit de veren en maakten we onze laatste game drive door het park. We hebben ontzettend veel dieren gezien maar helaas hebben we de leeuwen gemist! De big five blijft dus voorlopig nog even op mijn bucketlist staan. Goede reden om nog een keer een safari te plannen^^

1. Laura Kooijman-Mast:
    5 december 2018
    Gave foto's! Zo tof en spannend ^^ had er grof geld voor betaald om dat alles te zien ;D inclusief de Noorwegen got talent-actie!
  2. Esther:
    5 december 2018
    Wauw wat een gave foto's! Echt schitterend.
    Thanks voor de moeite om ons zo'n levendig verslag te schrijven. Dikke kus
  3. Thisbe:
    5 december 2018
    Onderweg leek het niet erg Afrikaans maar buiten het busje werd ruimschoots bewezen dat je niet met hangende pootjes bent ondergedoken op een Zeeuwse zolder 😀. High five met een baviaan, nu eens een echte! Wat een indrukwekkend landschap en dan de spanning dat overal een dier kan opdoemen. Fantastisch dat je zo geniet, de schepping motiveert je vast extra om over de Schepper te vertellen. We wensen je nog héél veel mooie zonsopkomsten toe... Liefs 😘😘😘
  4. Dora:
    5 december 2018
    Wat gaaf om door jou verhaal meegenomen te worden op safari.
    Prachtige foto's, schitterende dieren en stralende gezichten. Een feestje om je verhaal te lezen op deze druilerige woensdag. Love mom😘
  5. Judith en Ben.:
    5 december 2018
    Zoooooo waanzinnig. Prachtig, vooral die Baviaan op de moterkap.🤣 Wat een klim. Maar record verbroken.💪 En dan die dieren, in levende lijven, in de vrije natuur. Dat is zo’n schitterende ervaring.😍Met geen pen te beschrijven. Fantastische. Thankxx voor het delen van je avontuur. Liefs van hier.😘😘
  6. Irene:
    5 december 2018
    Woooooow wat gaaf!!! Dat is nog eens wat anders dan een dagje Beekse Bergen 😂 Met recht een heel avontuur!!! Dit is een lifetime experience, never to forser! 😍 En voor ons heerlijk om te lezen 🤗 Dikke kus van ons😘
  7. Mandy:
    6 december 2018
    Super gaaf Jen!!! Genieten maar...
  8. Claudia:
    13 december 2018
    Superrrrrr😉😁👌Thanks for sharing!!!
  9. Esmay:
    9 februari 2019
    Wauw beetje voorproeven paradijs 🐒🐯🐘🦒
    Die baviaan op de ruit🙈
    Super dat we zo op afstand mee kunnen genieten!💋❤