Time flies when you’re having fun

7 november 2018 - Kampala, Oeganda

De tijd vliegt hier in Kampala, Oeganda. Het is alweer een maand geleden dat ik als Sneeuwwitje aankwam op de luchthaven in Entebbe. Inmiddels ben ik gebroken wit. Maar ik heb goede hoop voor de komende maanden!

Ik heb mijn ritme gevonden. Je denkt veel tijd te hebben maar al snel blijkt dat je week zo is opgevuld. Dinsdag, donderdag t/m zaterdag ga ik in de velddienst. Soms pak ik een zondag mee omdat je dan weer andere mensen thuis treft, bijvoorbeeld degenen die de hele week hebben gewerkt. Het is mooi om te zien dat veel broeders en vooral zusters die full time werken de hele zondag gebruiken voor velddienst. De vergadering start om 16:00h en velen zitten rond 15:00h te studeren met geïnteresseerden die vervolgens ook de vergadering bijwonen. Wat een discipline! Daar kan ik heel wat van leren. Ik leer sowieso heel veel van de lokale bevolking hier.

De mensen zijn heel vriendelijk, gastvrij en heel nederig. Wanneer jij je was doet zal je buurvrouw je bedanken voor je harde werk. Als je op de velddienstactie komt hoor je standaard een ‘well done’ puur en alleen om het feit dat je je tijd opoffert voor anderen. In het begin was het wennen want wat ben ik een nuchtere Nederlander! maar nu merk ik dat ik dit automatisch ga overnemen. De gedachte erachter vind ik heel mooi. Anderen oprecht bedanken omdat ze hard werken. Wanneer nemen wij de tijd om anderen te bedanken voor hun inzet? Bijvoorbeeld om je collega’s te bedanken voor een top dag op de werkvloer. Je vrienden te prijzen dat ze hun kinderen zo welgemanierd opvoeden. Om je broer of zus te bedanken voor hun tijd die ze opzij zetten voor de velddienst in plaats van een Netflix and relax dag op de bank.

Ook leer ik om flexibel te zijn want plannen gaan nooit zoals je ze plant. Plan: 09:00h family worship. Realiteit: 14:00h family worship. Plan: 09:30h starten met de velddienstactie. Realiteit: 09:45h begint de velddienstactie. Plan: maandagavond 19:00h komen we bij je eten. Realiteit: dit moet nog gerealiseerd worden;) Flexibiliteit is van essentieel belang anders word je knettergek. Mijn go with flow attitude wordt beter en beter. Goede training!

De mooiste leerschool is het geven van Bijbelstudie. Ik leer om dingen eenvoudig uit te leggen, illustraties te gebruiken die de lokale bevolking begrijpt en geduldig te wachten totdat ze antwoorden. En iedere keer dat ik met iemand samenwerk in de velddienst leer ik iets nieuws! Een nieuw woordje Luganda, iets cultureels en altijd een tekst, vraag of presentatie welke ik zelf weer kan gebruiken in m’n gesprekken met mensen.

Naast mijn velddienstdagen heb ik ook een dag om lekker bij te komen. Maandag is Muzungu-dag. Dit is de dag dat ik heerlijke koffie drink bij Café Javas, boodschappen doe in een ‘echte’ supermarkt, wat rondstruin in winkels en ‘s avonds heerlijk dineer met een goed glas wijn of een flinke cocktail. Het moet toch wel allemaal in balans blijven^^

1. Laura Kooijman-Mast:
    7 november 2018
    Ik begrijp hieruit dat over 8 maanden ik geen fatsoenlijke afspraak meer met je kan maken? Haha. Je bent lekker bezig meis, keep up the good work (en nog bedankt he, daarvoor ;))
  2. Jennifer Klaassen:
    7 november 2018
    Haha dat hoop ik niet!! Maar de Nederlandse punctualiteit zal wel weer wennen zijn. Well done Laura ;)
  3. Thisbe:
    7 november 2018
    Dank je wel Jenn, voor je opofferingsgezindheid en de moeite om ons op de hoogte te houden! 😉 Een mooi idee om je dankbaarheid meer uit te spreken! Ach, dus geen illustraties over sneeuwpoppen en ijsberen? En mooi dat je zo snel al een eigen ritme hebt opgepakt, inclusief een leut-dag 😀 Geniet van de komende ervaringen, veel liefs 😘😘😘
  4. Esther:
    7 november 2018
    Thanks Jen, ik kan veel punten uit je verslag halen waar ik veel van kan leren 😅🙈. Super gaaf om te lezen ! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje 😘
  5. Viviënne Bhagwandin:
    8 november 2018
    Hey Jennifer, leuk om te lezen! Fijn dat je inmiddels wat geacclimatiseerd bent... Wat een grote tegenstellingen allemaal, dat zal wel wennen zijn in beginsel. Erg leuk hoe je je belevenissen beschrijft, hou ons maar op de hoogte. Groetjes van Viviënne en de rest van de collega's.... we missen je wel hoor!! ps we nemen je tips ter harte..meer complimentjes......
  6. Esmay:
    8 november 2018
    Bedankt dat je ons een beetje bij je houdt door je blog 😍Haha Danja appte net bedankt voor gisteren in het kader van Jen der blog. We hadden namelijk zin in een relax dag ala Netflix, maar gingen in de vd (oke aan het eind van de middag beloonde we onszelf met Netflix😜die balans is belangerijk he😅) Zo ben je hier toch nog soort van aanwezig, je hebt gewoon nog invloed in ons leven🤗 😋 Ben trots op je. Van sneeuwwitje tot pocahontas ❤
  7. Trent Klaassen:
    8 november 2018
    Wat een leuk reisverslag!
    Het gemis gaat ons nog een voordeel brengen ook😃, een nog lievere☺️ en nog geduldigere dochter😊, wat kan een vader meer wensen😄.
    Heel veel plezier lieve schat.
    We are proud of you
  8. Jennifer Klaassen:
    11 november 2018
    Dank jullie wel voor jullie leuke reacties! Super tof om te horen dat ik wat van de warme Oegandese cultuur kan overbrengen aan de ‘nuchtere Nederlanders’😉 Liefs, Jen
  9. Judith en Ben.:
    11 november 2018
    Haaaaai Jen. Wat een mooie ervaring om daar te zijn.En idd een hele opoffering om zelfs vòòr de vergadering te studeren met je bijbelstudenten terwijl je full-Time werk. Trots op onze br. en zr’s.😍Een ware 🍁uitdaging om daar te plannen en dingen soepel te late verlopen. Heeft ook wel weer iets relex. Te laat komen géén probleem.😂 Ik denk dat ik gauw wen.😜🙈 Maarja ik zit in NL duuuuuus⏰ 🤣Liefs van hier.😘🍁🍄🍂